PBS en begeleiding

Veilige schoolomgeving en PBS
Wij hechten veel waarde aan een veilige schoolomgeving. In elke groep besteden we aandacht aan hoe we met elkaar en met onze omgeving omgaan. In het pedagogisch handelen staan de uitgangspunten van ‘SW PBS’  (School Wide Positive Behavior Support) Dit gaat uit van het principe
‘goed gedrag kun je leren’. Hierbij wordt gefocust op het bekrachtigen van gewenst gedrag. Onze uitgangspunten hierbij zijn: respect + vertrouwen + plezier = groei

Op De Wegwijzer wordt gewerkt met een preventief pestbeleid. Wij besteden aandacht aan pesten met als doel om pestproblematiek te signaleren en direct te handelen. Het preventieve pestbeleid wordt vormgegeven vanuit de uitgangspunten van PBS. Bij pestproblematiek wordt de leerkracht ondersteund door de werkgroep PBS.

Wegwijzer 's Gravenzande (4)Begeleiding van de leerlingen
Bij het begeleiden van onze leerlingen gaan we uit van ‘handelingsgericht werken’.

We werken volgens deze uitgangspunten:

  1.  Wij denken, kijken en praten over wat een kind nodig heeft om de volgende stap te maken. Dit noemen we de onderwijsbehoeften van een kind.
  2. Het afstemmen op kinderen zullen wij als leerkrachten en school moeten doen.
  3. Wij werken doelgericht en zoeken naar richtinggevers voor ons handelen, gebaseerd op dat wat het kind kan.
  4. We werken vanaf het begin samen met het kind ouders, collega’s en begeleiders.
  5. Wij kijken naar de wisselwerking tussen kinderen, ouders, groep en leerkracht en stemmen ons handelen daarop af.
  6. Iedereen heeft kwaliteiten, wij zijn op zoek naar mogelijkheden van kinderen, ouders en onszelf.

Elke groepsleerkracht werkt met verschillende niveaugroepen. Op deze manier streven we ernaar de leerlingen de begeleiding te geven die ze nodig hebben. We hebben aandacht voor alle kinderen, omdat we ervan uit gaan dat ieder kind eigen onderwijsbehoeften heeft.

De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd door middel van observeren, toetsen, gesprekken met de kinderen en ouders. We maken daarbij gebruik van het Cito- leerlingvolgsysteem en Kijk! in groep 1- 2.

De observatie- en toetsgegevens worden geanalyseerd en uitgewerkt in een groepsoverzicht. Dit is de basis voor de groepsplannen die gemaakt worden op het gebied van taal/spelling, (begrijpend) lezen, rekenen en sociaal- emotionele ontwikkeling. Voor groep 1 en 2 wordt er een activiteitenplan gemaakt dat gericht is op de ontwikkelingsgebieden voor het jonge kind. De coördinatie van de leerlingenzorg is in handen van de intern begeleiders. In het team zijn er diverse leerkrachten die leerlingen ondersteunen en begeleiden.

Wegwijzer 's Gravenzande (15)

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten